Låt barnen veta sin rätt

En aktivitetsvecka om barns grundläggande rättigheter

Äntligen höstlov! Intressera, inspirera och engagera alla höstlovslediga barn med Barnfondens och BTJ:s verktygslåda om barnkonventionen.

Verktygslåda för att prata om barnkonventionen

Verktygslådan riktar sig till dig som bibliotekarie och innehåller en rad övningar för barn mellan 6 och 12 år. Förhoppningen är att verktygslådan ska ge dig handfasta tips på hur barnkonventionen och barns rättigheter kan presenteras på ett intresseväckande sätt.

Vi på Barnfonden och på BTJ tar detta initiativ för vi tycker barn och bibliotek är viktiga och vill hjälpa till att uppmuntra barnens rättigheter och kritiska tänkande. Där tror vi att arbetet med barnkonventionen passar in, att få lära sig mer om barnens rättigheter i Sverige och i världen.

Uppdelad efter konventionens fyra grundartiklar

För att ge en så bred uppfattning kring konventionen som möjligt är Verktygslådan uppdelad efter konventionens fyra grundartiklar. Till varje artikel finns övningar, uppgifter eller diskussionsunderlag som ger barnen en uppfattning om vilka rättigheter de har, vilken betydelse rättigheterna har för barnet själv och för barn i andra länder. Barnen får också utveckla förmågan att diskutera och arbeta i grupp samt bilda åsikter och uttrycka sig. Men framförallt får de ett roligt och givande höstlov!

För barn mellan 6 och 12 år, eller äldre

Du kan läsa mer om det centrala innehållet och begreppen i barnkonventionen samt om dess historia. Aktiviteterna är framtagna för barn mellan 6 och 12 år, men kan med viss bearbetning användas för både yngre och äldre åldersgrupper. Materialet kan naturligtvis också användas efter höstlovet vid andra aktiviteter.

Lycka till!

Fyra grundprinciper samt övningar relaterade till dessa

Barnkonventionen listar barns rättigheter inom olika områden och innehåller 54 artiklar. Av dessa räknas fyra som grundprinciper. Det betyder att de är vägledande och sammanfattar helheten i barnkonventionen. Till de här fyra artiklarna finns ett antal övningar som syftar till att presentera och diskutera barns rättigheter på ett intresseväckande sätt.

Under september kommer vi löpande att lägga till fler övningar.

Lika värde

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. (Artikel 2)

Syfte: Barnen lär sig förstå skillnaden mellan rättigheter, individuella behov och önskemål. Vi märker att vissa behov är viktigare än andra och att det är svårt att avstå från dessa. Vi diskuterar hur olika människors behov är och funderar över orsaker till detta. Vi märker att basbehov kan klassas som rättigheter. Vi lär oss att människor har mänskliga rättigheter och att barn dessutom har speciella rättigheter.

Ladda ned leken Fast på ön 

Ladda ned leken Med andra ord

Barnets bästa först

Vid alla beslut som rör barn ska i första hand det som bedöms vara barnets bästa beaktas. (Artikel 3)  

Syfte: Att öka kunskapen om att varje barn har särskilda rättigheter som ska tillvaratas, samt att alla barn har rätt att bli behandlade jämlikt oberoende vem man är eller var man bor. Vi diskuterar olika människors behov och rättigheter utifrån konkreta situationer.

Ladda ned leken Tipsrundan:
För ålder 6-8 år
För ålder 9-12 år

Ladda ned leken Rita det

Livsgaranti

Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling. (Artikel 6)

Syfte: Att tydliggöra vem som räknas som ett barn och diskutera hur andra barn i världen lever.

Ladda ned leken Rättighetsbingo

Ladda ned leken Vem är ett barn

Rätt till en röst

Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad. (Artikel 12)

Syfte: Att prata om var och hur barnen själva kan påverka och uttrycka sin åsikt. Vi förstår hur våra egna attityder och beteendemönster inverkar på hur andra människor förhåller sig till oss och på hur de lyssnar till våra åsikter.

Ladda ned leken Novelltävling.

Ladda ned leken Fingertwister