Youth-washing räcker inte – unga vill påverka på riktigt

Under årets Ystad Summit samlade Barnfonden publik från både skånskt näringsliv och civilsamhälle till programpunkten ”Ungdomars life hacks värda att investera i?”. Samtalet inleddes med en film från Barnfondens projekt YES4ECO  i Bangladesh, där 180 unga leder den gröna omställningen i sex byar.

I panelen ingick Martina Hibell (Barnfonden), Åsa Skogström Feldt (IKEA Social Entrepreneurship BV), Jenny Sköld (Mobile Stories) och Therese Hartman Liungman (Barnfonden/Handelshögskolan). Modererade gjorde Sara Sterner.

Med utgångspunkt i den innovationskraft och förändringsvilja som skapats i Bangladesh diskuterade panelen vilka verktyg, plattformar och mandat som egentligen krävs för att skapa verklig förändring.

Tre tips för att lyfta unga

Barnfondens styrelseledamot Therese Hartman Liungman ringade in tre konkreta tips utifrån sina egna erfarenheter som ung och engagerad. Ett av dem är att vara generös med feedback som ger unga möjlighet att växa (klicka på videon för att höra vilka de andra två tipsen är):

Det finns inget lättare sätt att se att här är jag bara youth-washen, än att inte få kritik. För bara tom utfyllnad kommer inte att göra att min vision blir verklig.

”Vi servar samhället med ungas röster”

Therese fick medhåll av Jenny Sköld, grundare av Mobile Stories, som berättade om sitt arbete med unga reportrar på plattformen mobilestories.com. Det är ett verktyg som ger unga i flera europeiska länder kunskap och möjlighet att producera egen journalistik. Plattformen kom till som en reaktion på den brist på ung representation hon och hennes kollega Lotta Bergseth upplevde när de själva arbetade på inom dagspressen.

Att ställa krav är inta bara snällt, det är nödvändigt. Eftersom etiska riktlinjer, källkritik och textfeedback är vägledande på den digitala redaktionen.

Vi servar samhället med ungas röster, säger Jenny Sköld.

Genom att ge unga en plattform där de kan göra sina röster hörda får olika generationer också möjlighet att se och förstå varandra.

Låt ungas idéer visa vägen

En lärdom från Barnfondens arbete är att det behöver vara ungas egna initiativ som står i centrum för att den stöttning men går in med ska bli värdefull. Frågan ”Vad är det ni verkligen vill göra” är avgörande för att landa rätt.

Vi kan öppna dörrar, möjliggöra möten med lokala myndigheter och ge utrymme för att familjemedlemmar verkligen ska lyssna. Ungdomarna behöver stöd att skapa förändring och det vill vi ge dem globalt, säger Barnfondens generalsekreterare Martina Hibell.

Näringslivet behöver förändras

Åsa Skogström Feldt, Managing Director, IKEA Social Entrepreneurship BV, berättade hur IKEA arbetar med stöd till unga. Från finansiering via sin stiftelse till mentorskap för framtida anställda. Inom koncernen arbetar man med ungdomsråd som ger input på hela IKEA:s verksamhet.

Som företag behöver man lyssna in vad är det som är viktigt för den här generationen, när det gäller miljö och socialt, men också HUR de vill jobba i framtiden? Vad ser de framför sig?

Konkreta tips för att släppa fram ung aktivism och påverkan ute på arbetsplatser finns i deras playbook Embracing youth leadership: A playbook for intergenerational dialogues som ger praktiska tips om hur företag kan fånga upp unga röster på ett sätt som blir värdefullt för alla parter.

”Vi måste släppa sargen”

Martina Hibell påminde om utmaningarna barn och unga växer upp med och avslutade med en uppmaning till publiken att stötta den unga generationen på alla sätt de kan:

Vi befinner oss i en klimatkris, en demokratikris och en rättighetskris. Vi måste släppa sargen och börja göra saker annorlunda.