Så här värvar Barnfonden nya givare

Vill du veta mer om hur vi värvar nya faddrar och månadsgivare? Då är den här sidan för dig. Här har vi samlat all information om hur Barnfonden arbetar med värvning och hur du känner igen oss på stan.

Barnfonden värvar nya givare både på stan och genom dörrknackning

Vi på Barnfonden arbetar året runt med att värva nya givare genom dörrknackning och genom att ta kontakt med människor på gator och torg. Detta gör vi för att ge fler barn möjlighet till utbildning, god hälsa och trygghet i ett föränderligt klimat. Vårt arbete är nämligen till allra största del (85 procent) finansierat av privatpersoner. Många av våra faddrar och månadsgivare stödjer oss dessutom länge vilket gör att vi kan arbeta hållbart över tid och stanna kvar där behoven är som störst. Ensamma kommer vi inte långt, men tillsammans kan vi förändra människors liv i grunden.

På bilden värvarna Sherivan och Antonio.

Barnfonden värvar nya givare både på stan och genom dörrknackning

Vi på Barnfonden arbetar året runt med att värva nya givare genom dörrknackning och genom att ta kontakt med människor på gator och torg. Detta gör vi för att ge fler barn möjlighet till utbildning, god hälsa och trygghet i ett föränderligt klimat. Vårt arbete är nämligen till allra största del (85 procent) finansierat av privatpersoner. Många av våra faddrar och månadsgivare stödjer oss dessutom länge vilket gör att vi kan arbeta hållbart över tid och stanna kvar där behoven är som störst. Ensamma kommer vi inte långt, men tillsammans kan vi förändra människors liv i grunden.

Du ska känna dig säker i mötet med Barnfonden

För att både värvare och givare ska känna sig trygga har Barnfonden vidtagit åtgärder. Bland annat är Barnfondens vävare utrustade med ID-kort med Barnfondens logotyp samt legitimation. Klicka på rubrikerna för att läsa mer om hur Barnfonden värvar.

    • Värvarna använder sig av en digital textpadda där värvaren skriver in givarens uppgifter (namn, adress, mejladress, telefonnummer, personnummer). Uppgifterna signeras sedan med hjälp av Bank-ID av givaren, på givarens egen telefon och skickas därefter krypterat till Bankgirocentralen.
    • Underskrivet autogiromedgivande ger Barnfonden rätt att dra överenskommet belopp månatligen från ditt konto.
    • Bankuppgifter och personuppgifter hanteras varsamt och enligt GDPR-regler.
    • Vi använder oss aldrig av pappersblanketter och ber aldrig om kontanter av säkerhetsskäl.
    • Vi ber aldrig om att få komma in.
    • Om du inte vill uppge dina uppgifter under ett face-to-face-möte kompletterar vi gärna dem, på ett sätt som gör att du känner dig säker, vid senare tillfälle.
  • Efter värvningen får du en välkomstfolder och ett välkomstmejl från Barnfonden med information om Barnfondens arbete och fadderskapet eller månadsgivandet. Om du har blivit barnfadder kommer du snart få ett välkomstpaket i brevlådan med information och bild på ditt fadderbarn.

  • Som medlem i Giva Sverige kan Barnfonden använda kvalitetsmärkningen Tryggt Givande. Detta innebär att Barnfonden uppfyller Giva Sveriges krav angående intern kontroll och styrning. Kvalitetsmärkningen medför bland annat att Barnfonden följer tydliga riktlinjer för årsredovisning, insamling och effektrapporter.

    90-konto är en kvalitetsstämpel som innebär att organisationen står under oberoende kontroll och granskning av Svensk Insamlingskontroll. Svensk insamlingskontroll är en ideell förening vars syfte är att verka för att offentliga insamlingar sker under kontrollerade former med sund marknadsföring och ändamålsenliga metoder.

  • De senaste veckorna har Barnfonden värvat i:

    Göteborg •  Stockholm • Västerås • Örebro

     

  • Uppsala • Jönköping med omnejd • Helsingborg • Malmö med omnejd • Lund med omnejd • Stockholm • Borlänge • Falun • Uppsala • Sundsvall • Nybro • Flen • Katrineholm • Degerfors • Karlskoga

  • Det kan hända att vi kontaktar dig via telefon!  Vi ber aldrig om betaluppgifter via telefon och ringer aldrig från dolt nummer. Vi skriver inte ut här vilka telefonnummer vi ringer ifrån, men du är varmt välkommen att höra av dig till oss på 040 – 12 18 85 så bekräftar vi vilka nummer vi använder.

  • Under värvningen ber våra värvare alltid om givarens e-post. Detta behövs för att vi ska kunna skicka en kopia av givar- eller fadderavtalet som du just tecknat. Vi behöver också din e-post för att skicka nyhetsbrev så att du får uppdateringar om hur just ditt bidrag gör skillnad runt om i världen.

Inspirerande möten, värvning och vänskap

Barnfonden har arbetat med att värva givare på stan och genom dörrknackning sedan början av 2000-talet. Insamlingsmetoden har visat sig vara effektiv och då varje möte blir personligt är det uppskattat av både värvare och givare! Värvarna möter dagligen er givare ute på stan eller vid er dörr och många vittnar om hur fantastiska möten de haft under åren och hur otroligt det är att se hur många människor som vill engagera sig och hjälpa till! Värvarna arbetar i team som åker land och rike runt i sökandet efter fler av världens bästa givare och faddrar vilket skapar en otrolig gemenskap och stöttning under soliga dagar på vår och sommar och regn och rusk på höst och vinter.

Stort tack!

Om du är en av dem som vi har mött på stan eller genom dörrknackning vill vi passa på att tacka dig för att du bidrog till att göra vår dag lite roligare och intressantare och om du dessutom anmälde dig som givare vill vi tacka för ditt engagemang och bidrag. Varje givare är viktig och utan er hade inte vårt arbete varit möjligt.

Kontakta oss

Om du har frågor angående värvningen eller misstänker att någon använder sig felaktigt av Barnfondens varumärke är du varmt välkommen att höra av dig till värvningsansvarig Susanne Melms.

Telefon: 040–12 18 85
E-post: susanne.melms@barnfonden.se

– Mitt mål och mitt syfte på Barnfonden är att värva fler faddrar och månadsgivare, så att fler barn kan få stöd och trygghet i världen.