Servicesamtal ger fler nöjda faddrar

“Hej! Jag ringer på uppdrag av Barnfonden …”. Så inleder killarna på Friendly Call sina samtal. Från sitt kontor i Göteborg kontaktar företaget Barnfondens faddrar för att bevara relationen och se till att de är nöjda med servicen.

För nio år sedan startade Mattias Lindberg och Daniel Johansson telefonföretaget Friendly Call och ända sedan start har de samarbetat med Barnfonden. Samtalen som de anställda ringer fungerar som en extra service där faddrar kan framföra sina åsikter och få ytterligare information om sina fadderskap.

Lugna samtal utan fokus på att sälja

Mattias Lindberg har alltid varit ansvarig för samarbetet med Barnfonden och han trivs med den rollen. Han förklarar att Friendly Call ringer till nya faddrar för att säkerställa att allting känns bra. Därefter brukar de ringa samtal vartannat år för att se om faddern har några frågor eller kommentarer. Vårt fokus på samtalen är aldrig sälj, men den som blir uppringd kan få frågan om den vill engagera sig mer i Barnfondens arbete.

– Våra kunder är förtjusta i att vi jobbar med vänliga samtal. Det är därför vi har långa samarbeten med våra kunder, berättar Mattias och fortsätter;

– Jag trivs med vårt samarbete med Barnfonden. Det tillåter mig att arbeta med försäljning samtidigt som jag får göra något genuint och bra. 

På Friendly Call ligger fokus på kundkontakt och vänliga samtal. På bilden syns Mattias, Valter och Knut.

Engagerade studenter ringer samtalen

Valter Fabler och Knut Deplanck arbetar med att ringa servicesamtal för Friendly Call. Det innebär att de ringer upp Barnfondens nya faddrar för att hälsa dem välkomna. De går i gymnasiet och arbetar extra några kvällar i veckan. 

– Jag vill ha en extra inkomst till mina studier. Det känns bra att kunna ha det och samtidigt bidra till att göra något gott för andra, säger Knut.

Både Valter och Knut tycker om att prata med människor och trivs därför bra på Friendly Call. I de allra flesta fallen upplever dem att samtalen har en god ton. Många faddrar uppskattar att bli uppringda eftersom att de redan stödjer Barnfondens arbete och får chansen att ställa frågor eller få mer information. Valter och Knut har bra koll på Barnfondens arbete och kan svara på de allra flesta frågorna som faddrar ställer. Ibland kan det handla om generella frågor om Barnfonden och i andra fall är frågorna mer personliga om det egna fadderbarnet. Oavsett vilken fråga en fadder har hjälper Friendly Call till att hitta svaren på dem. 

– I vissa fall kan en fadder vara irriterad om något gått fel eller att de upplever att de inte fått tillräckligt mer information. Då lyssnar jag på dem och hjälpa till så gott jag kan. Det är viktigt att faddrarnas åsikter blir hörda och vårt mål är alltid att faddern ska bli nöjd, säger Valter.

Både Valter och Knut tycker det är roligt att prata med nya människor och att samtidigt bidra till Barnfondens arbete.