Resan på Barnfonden började för 12 år sedan
Har du någon gång hört av dig till Barnfonden är chansen stor att du pratat med Barnfonden-veteranen Sevgi Até. Sevgi är född och uppvuxen i Malmö, med föräldrar som emigrerade från Nordmakedonien under 60-talet. Hon bor kvar i sin hemstad än idag, tillsammans med sin man och deras två tonårsbarn.
Sevgi började arbeta på Barnfonden för snart 12 år sedan och det första besöket på kontoret minns hon än:
– På första intervjun möttes jag av bilder på fadderbarn som fanns på kontoret. Jag blev väldigt berörd av bilderna och fick en stark känsla av att vilja vara med och arbeta för de här barnen.
Fadderbarnen gjorde starkt intryck
På Barnfonden har Sevgi arbetat som receptionist, administrativ assistent och de senaste två åren som handläggare på givarservice.
Utöver att ge service via telefon och mail, registrerar hon fadderskap och ser till att nya faddrar får information om sitt fadderbarn. För cirka sju år sedan reste Sevgi tillsammans med dåvarande generalsekreteraren, Carolina Ehrnrooth, till Indien för att besöka och följa upp våra projekt.
– Det var en fantastisk upplevelse att få träffa fadderbarnen. Även om de hade väldigt lite var de generösa, välkomnande och glada. Det var otroligt rörande att få se på plats hur stödet från faddrar gör skillnad för familjerna vi träffade.
Samtal som berör
Sevgi är själv fadder genom Barnfonden. Hon har inte brevväxlat aktivt, men har genom åren skickat personliga gåvor och fått respons i form av tackbrev.
– Det räcker för mig att få en bekräftelse på att pengarna kommer fram och att jag skickar gåvor och något vykort då och då.
I sitt arbete på Barnfonden har Sevgi alltid haft mycket kontakt med faddrar och berättar
– Jag gillar att ge bra service och få representera Barnfonden på ett bra sätt. Att få respons från faddrar om att vi gör ett bra jobb, och att de själva upplever att deras stöd gör skillnad ger en varm känsla. I slutändan är det viktigaste att faddrarna har fått svar på sina frågor och har en bra upplevelse av Barnfonden när vi lägger på.
Om samtalen som kommer in berättar hon att många faddrar är pratglada och trevliga, men att det också kommer in mer känslosamma samtal som berör djupt. Till exempel samtal med personer som långt in på ålderns höst fortsätter att vara faddrar och som har en stark relation med fadderbarnet.
Sevgis tips!
Sevgi berättar att många hör av sig om OCR-nummer för gåvor, adress för brevväxling och funderingar kring hur länge man har kvar sitt fadderbarn.
– Ett tips är att höra av dig med din epost-adress så att vi kan skicka information digitalt. Och om du som fadder känner någon som du tror är intresserad av hur ett fadderskap fungerar, uppmuntra gärna då personen att ta kontakt med oss eller att besöka vår hemsida. Jag som både arbetar här och själv varit fadder länge ser att det gör otrolig skillnad varje dag, avslutar Sevgi.
Du meddelar din epost till oss lättast via: info@barnfonden eller 040-12 18 85