En förväntansfull och passionerad projektledare

3 september 2018

Barnfondens EU-finansierade och hittills största projekt är i full gång i Indonesien. I huvudorten Kupang, på ön Västtimor, arbetar sedan ett par månader tillbaka Barnfondens lokala team. Vi har pratat med projektledaren Rika Setiawati om hennes förväntningar, förhoppningar och passion för projektet.

Rikas engagemang för att göra skillnad för barn och vuxna i utsatta situationer började efter en stor naturkatastrof. I slutet av 2004 orsakade den kraftiga jordbävningen i Indiska oceanen enorma flodvågor som slog in över Thailand, Indonesien och flera andra länder. Det var då många här i Sverige för första gången hörde talas om Acehprovinsen i Indonesien, som var en av de hårdast drabbade platserna.  Bara i Acehprovinsen miste hundratusentals människor livet till följd av tsunamin. Sviterna av katastrofen fick Rika att börja engagera sig i humanitära insatser.

De erfarenheter som Rika skaffade sig i Aceh ledde sedan till ett yrkesval inom utvecklingsarbete och i dag är Rika specialist inom barns tidiga utveckling, hygien och näring.

­ ­– Det som motiverar mig är att se hur ett samhälle med stora utmaningar kan förändra sig självt, med stöd av ett utvecklingsprogram, berättar Rika.

Rika under ett av sina besök på förskolor i projektområdet.

Projektleder Barnfondens största projekt

År 2010 kom Rika i kontakt med Barnfondens systerorganisation, ChildFund Tyskland. Hon var med i utvecklingsprojekt för att stärka den lokala kapaciteten i områden som var väldigt utsatta. Några år senare tillträdde hon som generalsekreterare för organisationen IBU Foundation där hon ledde arbetet med projekt inom bland annat barns tidiga utveckling. Nu är Rika projektledare för ett av de största projekten i Barnfondens historia. Ett projekt där vi samarbetar med EU mot målet att fler barn ska få tillgång till inkluderande och barnvänliga förskolor.

Barnfondens projektteam i Kupang utgörs av Arnoldus, Helena, Maradata, Asri och Rika.

Många ringar på vattnet

Rika har erfarenhet av liknande projekt. Hon har bland annat arbetat i området västra Java och sett hur barn fått möjligheter att växa och utvecklats. När barn redan i tidig ålder får tillgång till barnvänliga förskolor blir de samtidigt bättre förberedda inför grundskolan. För att barnens skola ska prioriteras behöver hela samhället engageras. Föräldrar, lärare och kommuner behöver stöd för att barnens utbildning ska sättas i främsta rum.

Det här ser Rika fram emot

Rika är entusiastisk och ser fram emot att kunna bidra till att öka kunskapen och kapaciteten hos de lokala organisationer som arbetar med barns tidiga utveckling. Att bygga en struktur som är hållbar och som fungerar lokalt är viktigt för att projektet ska göra skillnad.

­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­- Det mest belönande med att arbeta med ett projekt som detta är just hållbarheten. För trots att projektet har ett slut så blir viljan att förändra etablerad och det går att se hur den fortsätter att växa.

 

Läs mer om Barnfondens EU-finansierade projekt i Indonesien