Marie Säleby vill bidra till något större

När Marie Säleby startade sitt företag år 2016 fattade hon ett beslut. Ett beslut som få entreprenörer vågar ta i ett så tidigt skede. Från allra första början skulle hennes företag bli huvudsponsor till ett långsiktigt utvecklingsprojekt i Uganda. Marie Säleby gick raskt från ord till handling och i höstas fick hon för första gången träffa elever och lärare på skolan hon stödjer i Yelekeni, Uganda.

– Så här i efterhand kan jag knappt förstå att jag har varit där. Nu när jag ser alla bilderna inser jag att det faktiskt har hänt. Det var ett fantastiskt besök på många sätt, inte minst att se vilken resa Yelekeniskolan gjort, berättar Marie för Barnfonden.

Marie och hennes man Anders besökte tillsammans med Barnfonden Yelekeniskolan i Uganda. Projektet har kommit halvvägs och det har hänt mycket med utvecklingen på skolan.

Distriktets enda bibliotek

Projektet Marie Säleby stödjer genom sitt företag, Säleby Consulting, är nu inne på sitt andra år av totalt tre. Marie berättar hur starkt det är att se utvecklingen på riktigt nära håll:

– Det är alltid svårt att riktigt förstå vad de har utgått från. Jag har sett bilder hur skolan såg ut före projektet drog igång, men det var något helt annat att höra lärarna och eleverna berätta. Nu var skolan ombyggd och dessutom har de fått distriktets enda bibliotek.

En skola i behov av förändring

Yelekeniskolan har på mindre än två år gått från att ha dåligt rykte till att bli en eftertraktad skola med säker och barnvänlig miljö. Innan projektet startade och skolan byggdes om var det vanligt att det regnade in i klassrummen och flera tak var nära att rasa. Lärarna som då arbetade på skolan gjorde det för att de blivit placerade där och inte hade något annat val.

Det var då, före projektet, men idag är stämningen på Yelekeniskolan annorlunda och dess rykte likaså. 780 elever är numera inskrivna och det nya biblioteket som finns på skolan är välbesökt.

Populariteten skapar också sina utmaningar. När många elever väljer Yelekeniskolan framför andra alternativ ställer det krav både på personal och skolmiljö. Marie berättar:

– Det blir tydligt att utvecklingen måste fortsätta även på nationell nivå. Yelekeniskolan vill växa, men det måste finnas resurser för det. I en klass vi besökte gick det 139 elever, med en lärare.

Två stora överraskningar

När Marie besökte Yelekeniskolan tillsammans med Barnfonden blev hon förvånad när hon läste programmet – och lite nervös. Skolpersonalen hade förberett tal och barnen framförde sång och dans. Det fanns ytterligare en punkt i programmet och där stod det: Marie Säleby tal, 1 timma.

– Jag hade inte förberett något längre tal, men min man och jag gick upp och pratade tillsammans och så tog fram bollar och hopprep vi hade med oss. Barnen kom fram med en gång och började hoppa och vissa hjälpte till att pumpa upp bollarna. Det var så fint att se hur barnen blev delaktiga med en gång.

Den andra överraskningen kom när det var dags att ta farväl. Skolpersonalen och eleverna gav Marie en tupp. Det är viktigt att acceptera gåvan och det visste Marie sedan tidigare. Hon löste det hela genom att tacka och berätta hur otroligt glad hon blev för tuppen. I samma andetag frågade hon om de möjligtvis kunde ta hand om tuppen för henne. Svaret togs väl emot:

– De sa att jag nu har ännu en anledning att komma tillbaka, avslutar Marie.

Här lämnar elever från Yelekeniskolan över sin gåva till Marie.

Marie besökte Yelekeniskolan i Uganda oktober 2018 tillsammans med sin man Anders. De har varit faddrar genom Barnfonden i åtta år och har idag tre fadderbarn i Indien, Zambia respektive Uganda. I samband med deras projektresa till Yelekeniskolan passade de också på att träffa sitt fadderbarn, Jimmy, som är 13 år.

Om projektet på Yelekeniskolan

• Yelekeni Primary School ligger på landsbygden, nära Nilen och nationalparken Murchison Falls, tre timmar från Kampala.

• I projektet arbetar vi för att förbättra skolmiljön och höja kvaliteten på utbildningen.

• På skolan finns vattencisterner som förser barnen med dricksvatten, vatten för att tvätta sig och för att städa klassrummen – som de gör en gång i veckan.

• De flesta elever bor långväga från skolan och det finns önskan om att bygga hus med övernattningsmöjligheter för barnen.

• I Uganda går eleverna tre terminer och mellan varje termin görs ett prov.

• Lärare placeras på skolorna medan eleverna kan välja.

• Förra läsåret blev en elev på Yelekeni-skolan utnämnd till hela distriktets bästa elev. Det har aldrig hänt tidigare.

Samarbeta med oss

Som företag kan ni stödja ett befintligt projekt eller bidra som företagsfadder. Läs mer