Headon engagerar personal och kunder

En dag om året klipper alla frisörer på Headons salonger för Barnfonden. Oavsett om kunden klipper sig, färgar håret eller köper en produkt går pengarna till ett treårigt projekt i byn Kiyuni i Uganda. På tre år har  Headon samlat in 456 459 till projektet. 

Henrik Danielsson är frisör, grundare och ägare till den Malmöbaserade frisörkedjan Headon. Han är också sedan många år fadder i Barnfonden. Henrik har genom Headon tagit sitt engagemang ett steg vidare och sedan 2016 stödjer de ett specifikt projekt genom att ge bort en dags intäkter till Barnfonden.

– Jag vill ge tillbaka. Vi kan jobba med våra händer och tillföra mycket glädje med en minimal insats som ger maximalt för de mest utsatta, säger Henrik.

Vatten och skolmat i fokus

En dag om året under tre år klipper alla Headons salonger i Malmö för Barnfonden. Stödet går till Nankandula-skolan där det går drygt 500 elever. Första året gick stödet till att förbättra tillgången till rent vatten på skolan. Andra året var fokus på skolmat. Många barn på Nankandula-skolan går med tomma magar hela dagen och då är det inte lätt att lära sig något. År tre var temat att alla barn ska klara sin examen.

Headons insamling gör det möjligt för skolan att själva börja odla mat på den egna marken med hjälp av lokala bönder. Även ett kök kommer att byggas för att förbättra tillgången till mat och vatten. Med mätta magar och rent vatten får barnen chans att stanna i skolan och därmed förbättra skolresultaten.

– Headons satsning gör stor skillnad för barnen på Nankandula grundskola. Utbildning är en väg ur fattigdomen och ju längre barnen går i skolan desto bättre blir deras framtidsutsikter. Vi hoppas att företag känner sig inspirerade av Headons samhällsengagemang, berättar Malou Bratt, ansvarig för företagssamarbeten på Barnfonden.

Företag har ett ansvar

Henrik ser att det blir vanligare att företag engagerar sig i sociala frågor. Han beskriver också att frisörbranschen är en bransch i förändring som har mognat och blivit mer seriös.

– Som företag vilar ansvaret på flera plan, och det handlar även om att ta in nyutexaminerade frisörer och erbjuda praktikplatser, säger Henrik.

Headons samarbete med Barnfonden är en långsiktig satsning. Henrik har följt Barnfondens arbete i många år och att utveckla samarbetet var ett naturligt steg.

– Det finns flera anledningar till varför jag har valt Barnfonden som samarbetspartner. Den lokala förankringen är en del, men ännu viktigare är att en stor del av de insamlade medlen går till ändamålen och att styrelsen är oavlönad, berättar Henrik.

Många av Headons kunder har valt att klippa sig just den här dagen för att samtidigt kunna stödja Nankandula-skolan i Uganda.

Alla är med

Att alla är med är en förutsättning för den här typen av satsning, enligt Henrik som understryker att han aldrig hade kunnat göra det här själv. Det är hans medarbetare som gör det möjligt, säger han och fortsätter:

– Jag tror att man som anställd vill arbeta på ett företag som har mjuka värden. Våra ledord är service, kvalitet och gemenskap. Dagen då vi klipper för Barnfonden handlar till stor del om gemenskap.

Headon om sitt engagemang för Barnfonden